سه شنبه 25 مهر 1396
تاریخ 1395/09/01 زمان 15:37:15 بازدید 540

یک پروژه شکست‌خورده دیگر از سازمان تامین اجتماعی

یکی از سامانه‌های بسیار مهم سازمان تامین اجتماعی، سامانه سابقه بیمه است که در آن، بیمه‌شدگان تامین اجتماعی می‌توانند سوابق بیمه خود را مشاهده و چاپ کنند.

به گزارش تریبون، این سامانه از اواسط مرداد ماه سال جاری از دسترس خارج شد تا این‌که در اوایل آبان ماه، سایت جدید سابقه بیمه در دسترس عموم قرار گرفت. این مدیریت نامناسب انتقال از سایت قدیم به سایت جدیدِ سابقه بیمه، موجب نارضایتی گسترده بیمه‌شدگان و کارکنان سازمان تامین اجتماعی شد. اما چه مواردی برای این انتقال به سایت جدید رعایت نشده که این حجم از نارضایتی به وجود آورده است؟
1.    برای انتقال به سایت جدید سابقه بیمه، نیازی نبود که سایت قدیمی سوابق بیمه مدتی از دسترس خارج شود؛ این امکان وجود داشت که در حین انتقال از امکانات سایت قدیمی هم استفاده شود.
2.    سایت جدید سابقه بیمه قبل از تست و حل مشکلات اصلی به بهره‌برداری رسیده است. هر پروژه نرم افزاری بعد از انجام مرحله برنامه‌نویسی، به مشکلات مختلفی برمی‌خورد. برخی از این مشکلات، موجب عدم استفاده از سایت شده که در نهایت موجب نارضایتی کاربران می‌شود. برای همین می‌بایست تا حل مشکلات اصلی سایت نسبت به رونمایی عمومی از آن خودداری کرد.
3.    عملکرد روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی در اطلاع رسانی خارج شدن سایت قدیمی از دسترس کاربران، ضعیف و پراشکال بود. سایت قدیم سوابق بیمه، ناگهانی و بدون اطلاع رسانی مناسب از دسترس خارج شد. در صورتی که واقعاً نیاز به خارج کردن سرویس از دسترس عموم بود، باید این موضوع به صورت گسترده به اطلاع عموم می‌رسید تا بیمه‌شدگان بتوانند در یک مهلت زمانی مشخص، امور خود را انجام دهند.
4.     در خلأ یک راه جایگزین برای مشاهده سابقه بیمه، با عدم دسترسی به سایت سوابق بیمه، بیمه‌شدگان باید به صورت حضوری و با در دست داشتن معرفی‌نامه، برای صدور سابقه بیمه به شعب تامین اجتماعی رجوع می‌کردند. نکته جالب این که در هنگام مراجعه، برخی شعب نمی‌توانستند سابقه بیمه را صادر کنند و آن را وابسته به سایت سوابق بیمه می‌دانستند. این در حالی است که با خارج شدن سایت سوابق بیمه از دسترس، باید جایگزینی مطمئن در اختیار بیمه‌شدگان قرار می‌گرفت.
5.     هنوز وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری بسیاری هستند که آدرس سایت قبلی سوابق بیمه را به اطلاع بیمه‌شدگان می‌رسانند در صورتی‌که دامنه سایت سوابق بیمه از savabegh.tamin.ir به sabeghe.tamin.ir تغییر کرده است، غافل از این واقعیت بدیهی که صفحات سایت‌ها در اینترنت دارای تاریخچه هستند. بهتر بود سایت جدید سابقه بیمه، بعد از طی مرحله تست، بر روی همان دامنه قبلی در دسترس قرار می‌گرفت. در صورتی که تمهیدات انتقال دامنه مانند redirect  انجام نشود، مدت زمانی طول می‌کشد تا موتورهای جستجو پی به این تغییر در دامنه ببرند. این اتفاق باعث عدم اطلاع برخی از بیمه شدگان از آدرس جدید سایت سابقه بیمه می‌شود.
6.     با هدایت سایت قدیمی سوابق بیمه به سایت جدید سابقه بیمه، هر شخصی که بر روی سایت قدیمی وارد شود می‌توانست به صورت خودکار وارد سایت جدید ‌شود، این کم‌ترین کاری بود که دست‌اندرکاران راه‌اندازی سایت باید انجام می‌دادند.
7.     تجربه کاربری (UX) شاه‌کلید محبوبیت یک وب‌سایت است. تجربه کاربری این امکان را می‌دهد که کاربران سایت، تجربه خوبی از کار با سایت داشته باشند. به عنوان مثال شرایط انتخاب گذرواژه یا رمزعبور برای سایت جدید سابقه بیمه بسیار پیچیده است و راهنمای آن به طور مناسب در اختیار بیمه‌شدگان قرار نگرفته است. بیمه‌شدگانی هستند که حتی مفهوم "نام کاربری" را نمی‌دانند. در سایت جدید سابقه بیمه، نام کاربری همان کد ملی است. پس بهتر است از کلمه "کد ملی" به جای کلمه "نام کاربری" استفاده کرد. 
8.    پروژه‌های نرم‌افزاری باید با حداقل امکانات قابل استفاده برای کاربران طراحی و توسعه یابند. سپس بعد از تست اولیه و حل مشکلات سایت با حداقل امکانات، نسبت به توسعه و گسترش آن اقدام کرد. امکاناتی مانند "ایرانیان خارج از کشور" را می‌شد در نسخه‌های بعدی و به‌روزرسانی‌های آتی سایت ارائه کرد. هر پروژه ای که به اتمام می رسد، باید دارای خروجی‌های مشخص و موفقی باشد. کاربردپذیری و رضایت کابران از جمله این خروجی‌های مشخص هستند. پروژه نرم‌افزاری که عدم رضایت کاربران را سبب شود در واقع شکست خورده است. برای رضایت کاربران، باید این موارد حتی در پروژه‌هایی که انحصاری تولید می‌شوند و کاربران مجبور به استفاده از آن هستند نیز رعایت شود.
9.    تعداد درخواست‌های ارسالی از سمت مرورگرهای بیمه‌شدگان به سرور سایت سابقه بیمه بسیار زیاد است. این تعداد بالای درخواست به سرور، در مواقعی که افراد زیادی از سایت بازدید می‌کنند، باعث کندی سایت می‌شود. این در حالی است که با استفاده از سرویس‌های Cash، می‌توان تعداد درخواست ارسالی را کم‌تر کرد.
10.    پیامک‌های تایید ارسالی به برخی بیمه‌شدگان با تاخیر ارسال می‌شود که این اتفاق باعث سردرگمی افرادی است که در سایت سابقه بیمه ثبت‌نام کرده‌اند.
11.    ثبت‌نام عده‌ای از بیمه‌شدگان حتی پس از دریافت پیامک تایید نیز کامل نشده است و آن‌ها باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند. در حالی که با مراجعه به شعب تامین اجتماعی به برخی از آنها گفته شده است که اصلا ثبت‌نام انجام نشده است. یعنی پیامک تایید ثبت‌نام به اشتباه برای این افراد ارسال شده است.
12.    بدون ارائه راهنمای مناسب در محل تکمیل فرم، از بیمه‌شدگان اطلاعاتی خواسته می‌شود که باعث سردرگمی آن‌ها شده است. به عنوان مثال، برخی از بیمه‌شدگان نمی‌دانند منظور از "شهر"، شهر محل سکونت، شهر محل کار، شهر محل تولد یا شهر محل صدور شناسنامه است. هم‌چنین از بیمه‌شدگان گزینه "کشور" پرسیده می‌شود و آن‌ها باید در فهرست تمامی کشورها نام "ایران" را پیدا کنند. در حالی که می‌توان نام ایران را در صدر فهرست کشورها قرار داد تا بیمه‌شدگانی که در داخل کشور هستند بتوانند به راحتی نام کشور خود را "ایران" انتخاب کنند.


*مدیر ارشد اجرایی بیدبرگ
پایان پیام

 

سپه
دنیا دنیا آرامش
آینده ساز
بیگ مانی
سی و هشتمین قرعه کشی قرض الحسنه بانک ملی
حضور رایگان در دایرکتوری
کیوسک اطلاع رسانی و خدماتی
ارتباط امروز
نرخ آزاد ارز وسکه
 
نوع ارز نرخ فروش
 
دلار
 
یورو
 
درهم امارات
 
پوند
 
سکه بهار آزادی
 
سکه امامی
 
نیم سکه
 
ربع سکه
ما را دنبال کنید
3 بی ان
طراحی و اجرا از کانون تبلیغات اتمسفر .